Diversiteit en taal zorgen soms voor dilemma's.
Enkele voorbeelden:
-
‘Collega's spreken met elkaar soms een andere taal dan het Nederlands. Ik voel me dan buitengesloten.’
-
'Collega's doen aan de eettafel soms al grappend discriminerende uitspraken. Niemand reageert erop, dus ik voel me niet gesteund.'
Wat kan je doen in deze situaties?
Tip 1: Maak duidelijke afspraken
Bovenstaande vragen beantwoord je deels op beleidsniveau. Maak hierover heldere afspraken in je organisatie. Zo heeft iedereen duidelijke richtlijnen om te volgen.
Bijvoorbeeld:
-
Wanneer mogen anderstalige (collega-)vrijwilligers hun moedertaal spreken? Wanneer moeten ze Nederlands praten?
-
Wat als iemand een discriminerende uitspraak doet? Bij wie kunnen medewerkers en vrijwilligers terecht? Hoe kunnen ze reageren? Hoe volg je dit op?
Tip 2: Voorzie vorming en intervisie
Zorg dat je medewerkers en vrijwilligers de juiste opleiding en begeleiding krijgen. Zo ontwikkelen ze meer vaardigheden en bouwen ze expertise op. Dat versterkt hun zelfvertrouwen en enthousiasme.
Bijvoorbeeld:
-
een vorming over klare taal: wat zijn drempels voor anderstalige en laagtaalvaardige klanten? Hoe schrijf en spreek je helder?
-
een vorming over referentiekaders en divers-sensitieve communicatie: hoe hou je rekening met iemand die een andere kijk heeft? Hoe houd je rekening met mensen hun achtergrond?
-
intervisiemomenten: welke ervaringen en kennis hebben je medewerkers? Hoe gaan ze om met moeilijke diversiteitskwesties?
Tip 3: Organiseer coaching op het werk
Heb je een divers samengesteld team? Schakel Nederlandstalige collega’s in als taalmeter of taalpeter. Zij kunnen anderstalige (collega-)vrijwilligers helpen met hun Nederlands, bijvoorbeeld samen e-mails nakijken, alledaagse gesprekken voeren of moeilijke telefoongesprekken voorbereiden.
Tip 4: Bied ondersteunend materiaal aan
Met handige hulpmiddelen kunnen je medewerkers hun taken gemakkelijker uitvoeren:
- documenten in klare taal, zoals een vrijwilligersovereenkomst, veiligheidsfiches, een welkomstbrochure
- visuele hulpmiddelen, zoals een map met voorbeelddocumenten om een gesprek met een klant te ondersteunen
- een checklist met tips over verbindende communicatie
Tip 5: Zorg dat iedereen zich goed voelt
In een open, veilige sfeer op het werk praat iedereen gemakkelijker over wat hij wil, maar ook over wat niet goed gaat. Je kan algemene maatregelen voorzien, zoals een warm onthaalbeleid of een aangename werkplek. Je kan ook acties uitvoeren die specifiek op diversiteit gericht zijn, zoals:
- een herwerkt concept van je personeelsfeest zodat iedere collega en vrijwilliger zich welkom voelt
- authentieke, diverse beelden in je interne en externe communicatie zodat ook mensen met een migratieachtergrond zich hierin herkennen
- taalafspraken waarin je de meertaligheid van je medewerkers waardeert en inzet
Tip 6: Maak van divers-sensitief werken een functievereiste
Neem diverssensitieve vaardigheden op in het functieprofiel van je medewerkers en vrijwilligers. Coach hen, geef feedback, bespreek het tijdens werk- en functioneringsgesprekken. Zo maken deze vaardigheden onlosmakelijk deel uit van je waarderingsbeleid.
Bijvoorbeeld:
-
'Je weet hoe je diverssensitief kunt handelen en communiceren. Je past dit ook toe in je communicatie met collega's en klanten.'
-
'Je respecteert en houdt rekening met de achtergrond van je collega's en klanten. Dit kan gaan om seksuele geaardheid, levensbeschouwing, migratieachtergrond, moedertaal,...'
Heb je nog vragen?
Volg een vorming 'klare taal' bij Atlas, integratie & inburgering Antwerpen. Je kan er ook leren actief te reageren op discriminatie en racisme of leren omgaan met verschillende referentiekaders en divers-sensitief communiceren.
Is er momenteel geen vorming op maat, maar krijg je niet genoeg van onze tips en inspirerende voorbeelden?
Schrijf je in voor een van de nieuwsbrieven van atlas . Je ontvangt dan gelijkaardige artikels én info over nieuwe vormingen.