© Atlas

5 tips om met e-inclusie te starten in je organisatie 

Atlas startte in 2018 het project ‘E-inclusie op maat van inburgering’. Het doel? Een geïntegreerde aanpak waarbij elke inburgeraar tijdens zijn traject en in zijn contacten met Atlas digitale vaardigheden leert en oefent. Maar hoe werk je aan een beleid rond e-inclusie? Fanny Gevaert, projectleider e-inclusie bij Atlas, vertelt hoe ze dat aanpakt.

5 tips om met e-inclusie te starten in je organisatie 

Atlas startte in 2018 het project ‘E-inclusie op maat van inburgering’. Het doel? Een geïntegreerde aanpak waarbij elke inburgeraar tijdens zijn traject en in zijn contacten met Atlas digitale vaardigheden leert en oefent. Maar hoe werk je aan een beleid rond e-inclusie? Fanny Gevaert, projectleider e-inclusie bij Atlas, vertelt hoe ze dat aanpakt.
© Atlas

Ga na waar de digitale ongelijkheid zit

Je kunt iemands digitale vaardigheden pas versterken als je weet waar de drempels zitten. ‘Dan pas kan je de klant beter ondersteunen,’ zegt Fanny. Die digitale drempels zitten op verschillende vlakken. ‘Om te beginnen heeft niet iedereen toegang tot het juiste materiaal: een laptop, een smartphone, internet. Of mensen hebben moeite met basisvaardigheden zoals een toetsenbord gebruiken of een e-mail versturen. Daardoor kunnen ze geen gebruik maken van veel online diensten zoals internetbankieren of een digitale afspraak maken.’

Speel in op de noden van de klant

‘Niet elke inburgeraar heeft een eigen tablet of laptop. Daarom zijn we gestart met een uitleendienst voor tablets. Zo konden inburgeraars de cursus Maatschappelijke Oriëntatie digitaal volgen. Dat lukt ook bij laaggeletterden. Die werken al vaak met een smartphone, dus is de stap naar een tablet niet zo groot, makkelijker dan die naar een laptop.’

Wanneer ze een online afspraak kunnen maken of kunnen mailen naar hun maatschappelijk werker, voelt dat enorm empowerend.

Fanny merkte ook dat veel inburgeraars moeite hadden met de digitalisering van openbare diensten. ‘Er waren natuurlijk al verschillende organisaties die computerlessen op maat gaven, maar er bestond nog geen aanbod waar inburgeraars hulp konden krijgen in hun moedertaal. We wilden graag kunnen vertrekken vanuit de vraag van de klant. Van daaruit konden we zijn digitale vaardigheden versterken. Dus hebben we in 2016 Digi·labo opgericht. Daar kunnen inburgeraars terecht met eenvoudige digitale vragen zoals “Hoe maak ik een e-mailadres aan?” of “Hoe maak ik een afspraak via het e-loket?”. Ze krijgen 1-op-1-begeleiding door vrijwilligers in hun eigen taal of, als het kan, in het Nederlands.’ 

‘Wanneer ze een online afspraak kunnen maken of kunnen mailen naar hun maatschappelijk werker, voelt dat enorm empowerend. Sommige deelnemers worden later zelf begeleider bij Digi·labo. En vanaf taalniveau 1.2 kunnen we inburgeraars ook doorverwijzen naarj het Webpunt voor de cursus “Start met de computer” en “Start met internet”.’

Ondersteun je medewerkers

Fanny wilde niet alleen de digitale vaardigheden van inburgeraars verbeteren. Ze wilde haar collega’s ook tools geven om inburgeraars daarbij te helpen. ‘Eerst hebben we onze collega’s bewust gemaakt van het belang van digitale kennis. En hun de nodige achtergrondkennis gegeven. We hebben ze leren werken met een screeningstool waarmee ze de digitale vaardigheden van inburgeraars konden inschatten. Zo weet je snel wat een klant wel of niet kan met de computer of tablet. Medewerkers konden ook allerlei vormingen over e-inclusie volgen. Zo konden ze hun digitale rugzak vullen.’

Fanny is trots op het parcours dat haar collega’s hebben afgelegd. ‘Nu werken we ook met e-ambassadeurs, 1 of 2 per team. Zij zijn het aanspreekpunt voor collega’s. Ze helpen leerkrachten Maatschappelijke Oriëntatie bijvoorbeeld bij hun digitale lessen of ze ondersteunen trajectbegeleiders bij het maken van QR-codes.’

Geef klanten zoveel mogelijk oefenkansen

Vandaag integreren haar collega’s allerlei kleine digitale oefenkansen in hun lessen en gesprekken met inburgeraars. Fanny: ‘Als een inburgeraar kinderopvang nodig heeft om naar de Nederlandse les te kunnen, dan bekijkt hij met zijn begeleider de website van Kinderopvangzoeker. Ze zoeken samen naar een opvanglocatie in de buurt. Of heeft een klant een huisarts nodig? De begeleider laat hem zien hoe je met de app ‘Welkom in Antwerpen’ een huisarts in de buurt kan vinden. Leerkrachten Maatschappelijke oriëntatie laten hun cursisten op hun gsm dan weer een quiz via Kahoot invullen. Of ze communiceren via een Whatsappgroepje.’

Ook QR-codes zijn goede digikansen, zegt Fanny. ‘In de tentoonstelling “De Democratiefabriek” kunnen bezoekers een QR-code scannen. Die geeft hen dan info in hun eigen taal.’

Werk samen en deel je kennis

Een e-inclusiebeleid werk je niet alleen uit. Fanny: ‘Als je samenwerkt met andere betrokken partijen wordt het gemakkelijker om noden rond e-inclusie te detecteren en het juiste materiaal te voorzien. Het helpt ook als je overal digitale oefenkansen aanbiedt. Dan geef je een duidelijk signaal.’ Ze deelt alle kennis ook met plezier met alle partners. ‘Daar winnen je klanten alleen maar bij.’  

Bekijk hier Fanny's webinar ‘E-inclusie in Atlas, hoe zit dat nu?’.

Bekijk ook